Jumaat, 16 Disember 2011

Salam Pertemuan

Salam n Salam Sjahtera salam kasih sayang

Ya Allah lamenya x update blog ni, tu lah kekangan masa dan tugasan bdang kerja sosial yang teramat bnyak sgat, tetiba hari ni ada plak masa terluang so sya gunakan masa ni untuk update blog untuk dikgsi pd yg sudi mmbaca,

Saat dan ketika ini semester akhir saya sudah bermula dan rasa seronok sgt berada d akhir semester ni dan subjek yg dplajari sgt baik untuk pngetahuan bagi stiap mahasiswa. Sbelum sya naik smester saya mngikuti satu program Bina Insan Guru yg sgat mencabar , dri hri tu sbenarnya sya nak kongsi tntg BIG ni, ok hari pertama sperti biasa lah bertolak dri kampus ke TELOK GOREK MERSING , tmpat ni sya dh smpai dlu masa TOT RADA Negeri tp msa tu g selesa g kursus gomen, tp kali ni sya pergi sbgai seorang cikgu pelatih, tu dia sampai2 je dah kena jerit, cikguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu cepat bawal harta kerajaam tu, ha pe lg aku terkedek2 la g bwak brg2 dn dkumpulkan setempat.

xtvti pertama biasalah taklimat kan , cikgu x lari dari taklimat, k dah lpas taklimat mulalah mendirikan khemah tempat penginapan, kalau sbelum ni aku tvk peserta2 kem sheild aadk psg khemah ni kali ni aku yg psg dgn susah pyah. k dah siap khemah kami solat dan ada slot pertama . lpas slot masa untuk memasak, hmmmm waktu yg sya sgt suka, main masak2 tepi laut, ptg tu tgsan masak lauk sayur petola msak air ngan ikan masak kicap , degan angin yg kuat api pun kuar manje2 je lah kan, pyah nak masak, smpai dah maghrib x siap lg, aku tggal g silat jamak trus sng kerja aku. pas siap solat aku smbg skejap balik masak yg tggal ikan je masak kicap , tumis2 dah siap, makan la beramai2. seronok sgt.

pas mkan ada slot lg, haaaa msa slot tu kena bambu , cikgu apesal masak maghrib2 , sape yg masak maghrib2 tu cikguuuuuu, hmmm biasalah , pleh kerana aku dah biasa bambu org ni turn aku kna bambu tp aku ok aje, x la bingit sgt. siap kena bambu, balik khemah tido, tp malam tu ntah knapa aku nak berjaga aku bg pluang kat cikgu2 lain tido, sambil aku berjaga aku siapkan apa yg ptt untuk diaorg sarapan pagi esok, kopi satu jug aku sdiakan untuk yg berjaga jgak, mulanya aku x mnum tp bila bau kopi tu naik akupun x leh tahan.

agk2 nak subuh aku bangun (terlelap jap) goreng nasi dan bersiap untuk solat subuh , pas subuh sarapan dan bersiap untuk xtvti hutan (mengembara). sayangnye aku x bawak kamera , x kan nak bwak dslr yg besar tu masuk hutan, nak bwak yg kecik dh bg pinjam kat org plak, so x de kenangan la kan. haaa jap2 tp rsanye en fuzi ada amik gmbar , x pe mntak kat dia je nanti.

k bermulalah xtvt mengembara ke dalam hutan, aku pd mulanya agak takut yelah dgan mata yg x brape nak sihat ni dgn badan yg chubby ni kan takut la pe2 yg berlaku dlm hutan tu. Berpandukan Pak Chad kami dperkenalkan dgn tmbuh2han yg ada dskeliling perjalanan kami.
Yang menarik dalam hutan tu kami dknalkan dgn tumbuhan yg boleh dmnum air didalamnye, sedap kelat2 manis, Ada peristiwa ketika itu dan hanya Pak Chad sahaja yg tahu ceritanya. Kami jalan masuk dan trus mlalui hutan yg agak sukar tp rakan2 cikgu membantu sya dalam perjalanan itu, hmmmm sgat terharu dgan bantuan mereka.

Tiba saat yg getir kami terpaksa menuruni satu cerun bukit yg agak curam, aduhhhh dh gigil kaki aku tgk cerun tu, tp ada tali pemegang, dsitu skali lg sya terharu dgan bantuan cikgu azlan, gigih dia nak trun kan sya kbawah dri cerun curam tu, apa jua cara dgunakan bg memastikan sya selamat sampai kebawah termasuk sya bertenggek di atas pehanya, masa lg satu saat getir sya hampir pitam, tp cikgu azlan bantu sya, dan sya selamat sampai bwah dgn bantuan cikgu2 yg lain jgak,.

ok, saya ingat dah siap boleh balik, ehhhh x ada lagi kena susur batu tepi pantai, hahhhh btul2 mencabar, pastu harung sungai then pastu main bowling tepi pantai. jmpa belangkas dan macam2 lg la, .X terhenti dsitu, kami jalan lagi kekaki bukit dkwasan tu berehat dan memaak makan tgahari, lauk , sardin , kih3 ok la tu kan, slepas tu kami berjalan balik, dan jarak saya berjalan pd hari itu lebih kurg 40 km, yuhuuuuuuuuuuuuu jauh tuuuuuuuuuuu kan, cam x caye kan.

Sampai2 je sya trus ganti kasut yg basah kna air laut lecak lumpur , ktor kasut sya tu, pastu biasalah taklimat dan pastu ada slot pas asar.

Xtvr sterusnya masak la kan makan malam, sya sdiakan bahan tp cikgu lela yg masak malam tu, asam pedas melaka katenyeeeeeee, layankan je laaaaaa hehehehe , maghrib x siap msak lagi x pe tggal solat lebih penting. pas solat makan then ada slot lg pastu , hbis slot masuk tido.

esok nye sprti biasa rutin harian solat sarapan baris dan xtvt laut, hmmmm sya sdih skit bab laut ni sbb sya x dpt trut serta sbb mata sya x leh kena matahari yg trlalu terik, sedih x dpt join, spnjg kt darat sya msak apa2 yg patut untk hdgan diaorg balik ke darat.

dpendekkan crita saya terpaksa balik awal dri jadual spatutnye sbab sya ada chekup dgn doktor pakar .

hmmmmmmm pnjg lebar cite aku kan, nak smbg lg tp next entry la nnti x de modal lak k, brtemu d entry yg akan dtg daaaaaa